måndag 13 april 2009

Gästinlägg om inspiration - Ashi

Jag blev tillfrågad att skriva ett inlägg med temat inspiration. Så jag skriver helt enkelt om min relation till inspirationen och hur det funkar för mig. Hur jag gör, och hur jag tror att andra gör.

Egentligen.


För mig är ordet ”inspiration” väldigt nära ordet ”stöld”, eller ”låna”. Om jag ser en bild eller en stil som jag gillar, dröjer det inte länge innan min stil är väldigt lik vad jag precis såg. Jag är omedvetet en jäkla kleptoman, som lånar och snor från höger till vänster. Inte för att jag vill glida på fantastiska människors skapelser, utan för att jag verkligen älskar och ser det fantastiska i det de gör. Oavsett om det är ett litet streck eller en enorm roman. Tänk själva, särskilt ni som arbetar med något kreativt, det ni gör och eran stil eller bitar av den tillhör förmodligen någon eller några andra från början. Det kan vara sättet ni spelar melodierna på, era tankar över styckeindelning eller ögonen på karaktärerna ni tecknar. Inspirationen är i grunden samma sak. Man ser någon göra någonting riktigt coolt, och tänker; ”Varför har inte jag tänkt på det tidigare?”

Allting omkring oss som vi uppskattar och ser det goda i agerar inspiration och kreativt bränsle, och det vi skapar är ett enormt hopkok av allting. Det är omöjligt att skapa någonting hundra procent utan influenser, Alla som påstår att de gjort det är bara förvirrade fånar.


Det är lika fånigt som vad konst har blivit. Nittionio procent rent bullshit.


Men det är en helt annan diskussion.


// Ashi

1 kommentar:

Tess sa...

Intressant inlägg!