lördag 1 augusti 2009

Två grundläggande anledningar.

Det finns egentligen bara två grundläggande anledningar till varför jag skriver. Den ena är för att jag vill underhålla, berätta en berättelse för er. Jag har aldrig varit bra på det, aldrig haft förmågan att berätta en historia och hålla intresset uppe någon längre stund, poängen tappas alltid halvvägs och det hela faller ganska platt. Har aldrig kunnat dra ett bra skämt, har aldrig varit en bra talare. När jag skriver, däremot, då har jag mer koll, mer kontroll. Då kan jag skapa stämning, skapa en värld, skapa personer. Det jag saknar när jag pratar tjänar jag ihop när jag skriver.
Den andra anledningen är att jag vill berätta en historia. Men syftet med det är helt egoistiskt. Jag vill själv bli underhållen, få en berättelse berättad för mig. När jag sätter mig ner för att skriva vet jag inte var jag kommer hamna. Jag har inga planer på vad som kommer hända, inga förbestämda dialoger eller handlingar. När jag skriver förvånas jag över hur berättelsen utvecklas, och jag finner sidor hos karaktärerna jag aldrig kunnat ana. Om jag mot all förmodan faktiskt har planerat något händelseförlopp kan jag alltid lita på att det är ohållbart. Det dras åt ett annat håll och den ursprungliga planen kastas snart bort.

Jag har skrivit väldigt mycket de senaste två dagarna. I går skrev jag tre sidor, i dag har jag skrivit fyra. Hittills. Sammanlagt 29 sidor. Det har tagit sin lilla tid, men nu tror jag att jag faktiskt kommit igång på riktigt. Det kanske kan bli något, det här.

Inga kommentarer: