onsdag 3 juni 2009

Skönhet och hälsa

Jag har tänkt. Länge har jag tänkt. Jag har tänkt på samma sak, många gånger under en tid. Och det har att göra med Skönhet och Hälsa.

Ideal är ett intressant fenomen, det ändras mycket under tidens gång, och det får nog alltid folk att må dåligt. De som inte riktigt lever upp till det, vill säga.
När det gäller om dagens skönhetsideal är jag lite kluven. På mångt och mycket anammar jag det, jag menar, det är ju ett ideal av en anledning, eller hur? Det är inte så att jag går runt och inte samtycker med vad övriga världen för tillfället anser vara snyggt. Dock tycker jag att dagens skönhetsideal lider av vissa brister, framför allt när det handlar om hälsa. Det kan inte vara nyttigt att faktiskt leva upp till allt som krävs. Att vara smal men ändå ha stora bröst, vacker hy och samtidigt vara vältränad, men bara till en viss gräns. Hur går det ihop liksom?
Hälsoidealet då. Borde det inte vara lite tvärtom? Hur nyttigt är det att väga 35kg egentligen? Jag tittar på hälsotidningar, och vad ser man där? Smala, snygga, avklädda tjejer och en huvudrubriker som lyder "Gå ner fem kilo på en vecka!" eller "Bli smal och snygg inför beach 2009!". Vänta nu... Skulle det inte vara en hälsotidning? Det är ungefär här jag blir förvirrad. Varför ska vi ens ha två olika ideal, när de ändå flyter samman till ett mot slutet? Var smal, säger det. Skillnaden är väl att man inom Hälsa ska äta nyttigt (Ena veckan inga proteiner, andra veckan massa kött, tredje veckan springa massa, fjärde veckan bara grönsaker, femte veckan ät vad du vill och rör på dig), medan i Skönhet räcker det att vara smal.

Det är konstigt.

Inga kommentarer: