lördag 6 juni 2009

R.I.P David Eddings

Den 2 Juni, 2009, avled David Eddings, 77 år gammal.
Jag fick reda på detta i dag. Först trodde jag inte på det, var på SF-bokhandeln med Tess, och kommenterade att "Den serien är sjukt bra", och pekade på Sagan om Mallorea.
"Han är död", sade Tess då, vilket jag först tog som ett skämt. Det visade sig att hon hade rätt.
Det känns... konstigt. Jag har aldrig reflekterat över att de stora, gamla författarna kommer dö. Det känns inte som om kända personer gör det.
Föga oväntat stämmer inte det.
Känns konstigt. Ändå.

Två citat av bäste herr Eddings (Det andra har, ända sedan jag började skriva, varit lite av mitt motto, för den som är intresserad):

"I'm never going to be in danger of getting the Nobel Prize for literature."

"I'm a storyteller, not a prophet. I'm just interested in a good story."

2 kommentarer:

Klara sa...

Jag har läst en massa Eddings faktiskt. Nästan den enda fantasyn som jag läser.

GunBlade sa...

Han är jättebra! Jag har typ alla hans böcker, samlar på dem. Ska bara få läst dem någon gång också...