torsdag 11 februari 2010

The Vampire Diaries, recensionsliknande grej.

The Vampire Diaries, efter ett avsnitt är... Låt mig säga så här: serien har ingenting att göra med vampyrer. Den handlar om problematisk kärlek, relationer och huvudpersoner som säljer på sitt utseende. Under tiden jag skriver det här går andra avsnittet, och det går i samma stuk. Eller... Det börjar på precis samma sätt.
Som titeln antyder har dagboken en viktig roll i det hela, och emellanåt får vi höra utdrag ur Stefan (Vampyren) och Elenas (tjejen med den typiska rollen). Lustigt nog är detta fullt av klichéer och på något sätt lyckas det de skriver komplettera varandra på ett alldeles utmärkt sätt.
Stefan och Damon (hans bror) är snygga enligt moderna termer, men ingen av dem är bra skådespelare. Stefan är otroligt stel, Damon är aningen bättre. Fast med ett sådant snett leende behöver man inte vara bra skådespelare för att bli favorit. Han har ju bad-assrollen också. Så det lär nog ordna sig fint.
Likheter med Twilight? De är många. Utan Twilight skulle The Vampire Diaries inte funnits. Bella och Elena står inte långt från varandra. Stefan och Edward är väl nästan kopior. Problematisk kärlek, vampyrer som inte dricker av människor, solljus som inte är något problem. Nyinflyttad snygg, "ung" vampyr som börjar i skolan, bor hos någon slags samlingsman för släkten och blir kär i tjejen som hans fiender vill ha.
Specialeffekterna (när en vampyr kastar en annan eller när någon hoppar ned från ett tak) är inte snygga. Inte alls faktiskt. Karaktärerna känns platta, och Elenas side-kick känns lite för mycket som Willow (spelas av Alyson Hannigan) i Joss Whedons Buffy the Vampire Slayer.
Vampyrernas roll är tämligen onödig. De är där för att vampyrer drar stor publik nu för tiden, oavsett i vilken skepnad. De bor i alla fall i ett... Om inte kråkslott så i alla fall kråkhus. Och det är ju bra.

Ska ni se serien?
Om ni gillar serier som behandlar problematisk, halvt omöjlig kärlek, och som också har den nya generationen vampyrer, så ja. Annars, nej.

2 kommentarer:

Tiina sa...

Jag tror jag läste den bok-serien när jag gick på högstadiet. Den var bra, med en högstadietjejs ögon. Jag är ju en sån person som har funnit vampyrer fascinerande lite längre än Twilight =P

Maria S sa...

Såg första avsnittet, men satt och suckade och himlade med ögonen mest hela tiden. Klyscha avlöste klyscha. Man hade ju hoppats att nåt produktionsbolag åtminstone kunde satsa lite på skådespelarinsatserna, men det lär ju inte vara denna serien som bryter sig ut på det sättet.
Tänker absolut inte fortsätta titta. Jag har bättre saker för mig (t.ex. att läsa The Name of the Wind som jag precis börjat med.)