tisdag 16 februari 2010

De vs Dem

Hej och välkomna till Kristoffers språkkurs. Här lär vi oss vad man ska, och inte ska, använda i skrift. Vi har redan haft en genomgång, och då handlade det om ordet "så". I dag ska vi prata om att göra eller bli utsatt för.
Detta är ett problem som många tycks finna svårt. Jag ska göra det enkelt. Framför allt när det gäller att välja på "de" och "dem". Jag ska göra det enkelt för er: De sparkar på Dem. Där. Svårare än så är det inte. De gör något mot dem. Aldrig något annat. "Jag lyssnade på dem", "Ingen tyckte om dem", "De gjorde tre kullerbyttor över de nyfödda elefantungarna".
Vi kan jämföra. Vi tar en fast mening, t ex "s kastar glass på o" (Subjekt sparkar på objekt). Då subjekt är den som gör något, och objekt är den som blir utsatt för något. Då blir det så här:
Jag kastar glass på mig.
Du kastar glass på dig.
Vi kastar glass på oss.
De kastar glass på dem.
Subjekt kastar glass på objekt.

Hur skulle det bli om vi skrev tvärtom? Många skriver Dem där det ska vara de. Ett bra sätt att kolla detta brukar vara att byta ut de och dem mot t ex jag/mig.
Mig kastar glass på jag. Är det en bra mening? Om ja, fortsätt med dem som subjekt.


Och ett sista tips: undvik passiva meningar. "Gräsmattan klipptes av Jöns" låter aldrig lika bra som "Jöns klippte gräsmattan". Det bara är . M'kay?

5 kommentarer:

Antonia sa...

NERD RAGE!

GunBlade sa...

Nerd Rage!
...
Eller folkvett?

Markus Andersson sa...

Nerd rage, inte folkvett.
Uppenbarligen så kan ju inte folk använde de/dem korrekt. Alltså är det inte folkvett utan snarare nördvett, vilket leder oss till slutsatsen att detta är ytterligare ett sätt för dig att uttrycka din totala nördiga ilska.

Dessutom gör din totala ilska mot felaktigt språkbruk att man blir rädd för att skriva fel i kommentarer som den här. Därför ska jag hädanefter lägga in medvetna fel, bara för att irritera dig. ;)

GunBlade sa...

Ilska och ilska. Lätt irritation är väl snarare rätt ord. Irritation över att så otroligt många faktiskt saknar väldigt grundläggande kunskaper i grammatik och det svenska språket. Fast det kanske kan bero på att det inte är häftigt att kunna saker. Mopeder är ju mycket coolare, menar jag. vem bryr sig om språk?

Tex sa...

Kul att det finns människor som fortfarande bryr sig om det svenska språket. De och dem är definitivt överkurs för gemene man, så jag förstår att folk blir rädda när Du tar upp ämnet. För dem som inte orkar engagera sig finns ju alltid möjligheten att skriva det som det skall sägas - "dom" - även om det inte ser bra ut. En större tragedi är alla dessa förbannade särskrivningar som besudlar vår skrift och vardag - men det är tydligen också något som bara skall accepteras.

Way to go!